priligy nps

יוסי 050-5342196

הפרעות קשב וריכוז, עוצמת ההפרעה, איתור הגורם והטיפול

הפרעות קשב וריכוז (ADHD) והיפראקטביות, פורמולות סיניות מדור מתקדם, רפואה משלימה הוספת תגובה

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) נובעת מפגיעה באזורים במוח אשר אחראיים על הפונקציה של טווח הקשב ויכולת הריכוז ואיזון התגובות של האדם. האונה הפרונטאלית אשר בקדמת המוח היא האזור העיקרי שקשור להפרעה בקורטקס = קליפת המוח הקדמית. אם כי גם אזורים אחרים במוח מעורבים בכשל הזה מכיוון שמספר אזורים במוח מעורבים ביכולת הקשב. בצרבלום שזה המוח הקטן הממוקם בחלק האחורי מתחת למוח הגדול מאחורי גזע המוח ומעורב בויסות ולמידה וכן גרעיני הבסיס הממוקמים במוח הגדול מתחת לקליפת המוח ואלה מעורבים בויסות התנהגויות ותהליכים קוגנטיבים (אלה פעולות מקליטת האינפורמציה במוח ועד ליכולת ההבנה ועד לקבלת החלטות ותגובה). ברוב המקרים ההפרעה היא מולדת על רקע גנטי ובמקרים אחרים זה עלול לנבוע מפגיעה פיזית לאחר תאונה, מטראומות רגשיות כמו כעס, חרדה וכיוצא בזה. בפועל, קיימת פגיעה במעברים בין עצביים כתוצאה מפרשת נויירוטרנסמיטורים הנקראים מוליכים עצביים בכמות מתחת לנורמה.

המוליכים העצביים הם למעשה כימיקלים שמופרשים במוח מעת לעת כל הזמן בכמות משתנה על פי הצרכים התפקודיים של המוח בכל זמן נתון הכמות משתנה לפי המשימות שאנחנו עושים. שומעים מוזיקה, מתרגשים ממשהו מרשים, קוראים ספר, מאזינים להרצאה. וכשפותרים תרגיל במתמטיקה מפרישים כמות אחרת של מוליכים עצביים באזור אחר במוח. תלוי כמה נויירוטרנסמיטורים חסרים ובאיזה מיקום במוח ולכן אין מקרה האחד דומה לשני כלומר הביטוי הקליני שונה ממטופל למטופלבהפרעת קשב וריכוז ישנם אזורים במוח שהמוליכים העצביים שם לא פועלים  כראוי הפרעת הקשב לא תמיד מלווה בהיפראקטיביות או באימפולסיביות. תלוי איפה הבעיה.

מכאן ניתן להבין שלאלה הלוקים בתסמונת של הפרעות קשב וריכוז יש קושי לווסט את הקשב הואיל ואצלם במוח מופרשים פחות מדי נויירוטרנסמיטורים באזורים האחראיים על הקשב. בעיקר מדובר בירידה בהפרשת דופמין שהינו מוליך עצבי המעורב בין שאר בתפקודים שלו על הקשב והלמידה. הלוקה בתסמונת לא מצליח להתרכז לאורך זמן. הוא תנועתי ואימפולסיבי כי אינו מוצא עניין ומשתעמם בקלות. הוא לא מסוגל לסנן "רעשי רקע" ומוסח בקלות. יוצא בפועל שתסמונת זו גורמת להפרעה במהלך התקין של החיים ועלולה לגרום לכך שהלוקה בה לא יוכל למצות את הפוטנציאל שלו.

למרות שבדרך כלל לילדים האלה יש פוטנציאל מאוד גבוה. אלה ילדים אינטליגנטיים מאוד, חכמים ויצירתיים. הילדים האלה אף עלולים להידרדר למצבי קיצון מבחינה התנהגותית כמו לעצבנות ובמקרים מסוימים לאימפולסיביות. חוסר יכולת להתרכז ומבחינה רגשית יש להם נטייה לחרדות ודיכאון. הם יכולים להיקלע לתאונות עקב חוסר ריכוז. למי שיש הפרעת קשב ימצא את עצמו בבעיה לא קטנה בבית הספר. לא כל השיעורים והמקצועות מעניינים אותו והוא ימצא את עצמו הרבה שעות משועמם. הילד חוזר מבית הספר עייף וחסר אנרגיה כי זה בסך הכל מאוד מעייף להיות משועמם שעות רבות.

ההפרעה הזו עלולה להעיק גם בבגרותם להוביל לבעיות רגשיות ולדימוי עצמי נמוך. זה עלול להגיע למצב כזה שבשלב מסוים הלוקה בהפרעות קשב וריכוז יפסיק לצפות מעצמו ויחיה בהרגשה נוראית שהוא לא יכול או לא מסוגל. במילים אחרות ההפרעה מתבטאת בילדות ועוברת מהלך אשר משתנה דרך תקופת הבגרות ועד לזקנה. ההפרעה בדרך כלל מולדת ואינה קשורה בגורמי הסביבה. התסמונת הזו עלולה להתגלגל כמו כדור שלג כפי שתואר כאן. היא מורכבת, לא פשוטה לאבחון ולא פשוטה לטיפול. וכאן המקום להדגיש שברגע שנוצר חשד להפרעה כזו בילד יש להביא אותו לאבחון מקצועי כמה שיותר מוקדם ולטפל בו נכון בטיפול מעורבים גורמי מקצוע, מערכת בית הספר וכמובן שלהורים יש תפקיד מכריע להצלחת הטיפול.

הטיפול התרופתי כמו הריטלין והקונצרטה וניגזריו שהוא לגמרי לא הפתרון המומלץ. הוא מעלה את המוליכים העצביים באופן מלאכותי וכשהשפעתו פגה המטופל מרגיש שהוא צריך אותו שוב (מתמכר). התרופה היא מנגזרת הקוקאין ופועל כסם ממריץ וגורם לשינויים זמניים בתפקוד המוח. התרופה עלולה לגרום להרעלה ולתופעות לוואי מקלות ועד קשות כמו עליה בלחץ הדם והפרעות שינה כתוצאה משינויים במערכת העצבים הסמפטטית. הלוקה בתסמונת משתמש בתרופה זו כדי לעמוד באופן זמני במטלות לפני מבחנים למשל. התרופה הזו לחלוטין אינה פותרת את הבעיה בדיוק כפי שכדור נגד כאבים אינו פותר את בעיות השיניים אלא רק מאלחש את רמת הכאב.

לריטלין בפעולתו כסם ממריץ יש כל כך הרבה תופעות לוואי לא סימפטיות כמו הזעה, דיכאון, אובדן משקל, לעיתים אף הזיות ופרכוסים ועוויתות בלתי נשלטות? ה- FDA , מנהל התרופות והמזון האמריקאי מצרף הערת אזהרה לעלון המצורף לתרופת ריטלין: "יש סיכון למחלות לב ותופעות פסיכיאטריות" ישנה טענה האומרת שלריטלין השפעה משמעותית על המוח עם אפשרות סבירה לפגיעה מוחית אפשרית לאחר שימוש בתרופה לאורך זמן בהתחלה כנראה הפגיעה תהיה סמויה מן העין ולאחר שנים תתגלה. עם כמות כזו של תופעות לוואי "הכתובת תלויה על הקיר". ניתן לטפל בהפרעות קשב וריכוז באמצעות מוצרים טבעיים ואורגניים ללא תופעות לוואי. השימוש בטוח עם תוצאות טובות.

בואו תשמעו עוד דעה שאפשר גם אחרת ללא סיכונים מיותרים – לחצו כאן

הפוסט תרם לך במשהו? למדת משהו חדש? מסקרן אותך? מה דעתך להגיב או לשתף?

 

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS