priligy nps

יוסי 050-5342196

כיצד נתמע המזון בתאי גופנו באמצעות מערכת העיכול ומאפשר חיים?

פורמולות סיניות מדור מתקדם, רפואה משלימה הוספת תגובה

מערכת העיכול – הקדמה

מערכת העיכול היא אחת המערכות המורכבות והחשובות בגופנו. בדרכי העיכול מעורבים מספר איברים. כמות  העצבים שיש במערכת הזו עולה על כל העצבים שיש בשאר הגוף.
מבנה המעי הדק מבחינה אנטומית דומה למוח ולכן מערכת זו נחשבת למוח השני שלנו.
בפעילות מערכת העיכול מעורבות מערכת העצבים והמערכת ההורמונאלית. מתבצעות בגופנו מיליוני פעולות ביוכימיות כל הזמן ולכן חשוב לאכול מזון בריא – מזין ושתהליך ספיגתו יהיה תקין.

מערכת העיכול העליונה כוללת את האיברים הראשונים המשתתפים בעיכול מזון. המערכת כוללת את אזור הלוע, הוושט, הקיבה, הכבד והיציאה למעי (התריסריון).

מערכת העיכול העליונה


עיכול מזון – התחנות במערכת העיכול

פעולת העיכול מתחילה כבר במרחב הלוע. אנחנו אוכלים את המזון. גורסים  ולועסים אותו היטב באמצעות השיניים ושרירי הפה והלשון. המזון מתערבב עם הרוק המופרש מבלוטות הרוק ובו יש אנזים עיכול בשם עמילז. מפרק פירוק חלקי של העמילן מהמזון. כאן מתחיל הפירוק העדין של המזון.
דרך הלוע המזון עובר מחלל הפה אל הוושט.

המזון נבלע דרך הוושט בתנועת פריסטלטיקה גלית ומגיע לקיבה דרך פתח עליון בשם Cardia (הקיבה מעין שק עטוף בשריר בעל קיבולת של כשני ליטר). בקיבה המזון ממשיך להתפרק עם מצי הקיבה ודרך הפתח התחתון שוער הקיבה (שסתום) הנקרא: Pylorus משתחרר המזון המעוכל בשחרור מבוקר לתריסריון. השחרור המבוקר נעשה על ידי תמסורת הורמונאלית בין הקיבה לתריסריון בשני תנאים:

  1. לאחר שהמזון השלים את פירוקו בקיבה.
  2. לאחר שהתריסריון אותת לקיבה שהוא התרוקן וזמין לקלוט מזון נוסף.

בתחנת התריסריון (תחילת המעי הדק) מתנקזים שני צינורות נוספים למעין צומת הנקראת "פפילה על שם ווטר". צינור הלבלב וצינור המרה. לאזור הזה בתריסריון מתנקזים חומר בסיס סותר חומצה  ואנזימי עיכול לפירוק עמילן, שומנים וחלבון לחומצות אמינו. מהמערכת ה*אקסוקרינית של הלבלב.
(*מערכת אקסוקרינית – חומרים המופרשים לחללים בגוף, לסביבה חיצונית עם יציאה כלפי חוץ).
וכן מופרשים מיצי המרה המופרשים מהכבד דרך כיס המרה לצינור המרה ומשם לתריסריון. מכילים חומר בסיס סותר חומצה מהמזון ומלחי המרה לפירוק שומנים וכן רעלים היוצאים החוצה דרך המעי הגס (כגון בילירובין ותרופות). המזון עובר בתחנה זו פעולות ביוכימיות נוספות לפירוק נוסף והמזון ממשיך לעבור דרך המעי הדק. לכבד תפקיד מרכזי במערכת העיכול: מסנן את הדם, מנטרל רעלים ומייצר מלחי מרה לספיגת שומנים.

מערכת העיכול התחתונה כוללת את איברי ההמשך המטמיעים את מרכיבי המזון בתאי גופנו. המערכת כוללת את המעי הדק והמעי הגס.

מערכת העיכול התחתונה

כאן במסלול הזה חשוב שהמערכת תהיה נקייה גם בדפנות וגם באזור הפנימי של המעי. דרך דפנות המעי עוברים לדם מרכיבי המזון הנחוצים לגוף: ויטמינים, מינרלים, חלבונים, סוכרים, מים מלחים ושומנים. מיקרו ומקרו אלמנטים וכל מה שהגוף צריך על פי "טבלת מנדלייב". כדי שהתהליכים הביוכימיים יתבצעו כפי שצריך וכדי שמערכות הגוף יפעלו במשולב ומצורה מאוזנת. וכן כשהמעי (צינור העיכול) נקי, הפריסטלטיקה = תנועתיות המעיים הרבה יותר טובה וחלקה.

לאחר שמרכיבי המזון נספגים דרך דפנות המעי לדם, מה שלא נחוץ לגוף ומזון שלא עבר פירוק ממשיך למעי הגס. במעי הגס נספגים חזרה לגוף נוזלים ומלחים אשר נחוצים לגוף וכל יתרת הפסולת מתגבשת לצואה, עוברת דרך החלחולת ויוצאת מפי הטבעת אל מחוץ לגופנו. בתחילת המעי הגס (בסמוך לחיבור של המעי הדק מחוברת צינורית קטנה אשר לא מובילה לשום מקום – עיוורת ונקראת תוספתן (Appendix). תפקידה ברפואה המערבית אינו ידוע וברפואה המשלימה / המזרחית מחשיבים אותו כחלק בעל תפקיד אנרגטי (כל דבר שנברא בגוף האדם כנראה יש לו מטרה).
לעיתים כורתים אותו כתוצאה מדלקת אשר מסכנת את החולה.

כמובן שהדם אשר נכנס למחזור הדם ומופץ לכל תא ותא בגופנו עובר סינון דרך הכבד. וכן הכבד משתתף בתהליכי חילוף החומרים בגופינו ובין היתר מווסט את המטבוליזם. (הכבד במצע מעל 500 פעולות בכל רגע נתון. חלקן קשור קשר ישיר לפעילות מערכת העיכול. הכבד ממש "מעבדה כימית קטנה")

מכאן אנו מבינים שתפקודי כבד קריטיים לתפקודו התקין של גוף האדם.

לעיתים קורה שמערכת העיכול לא מסוגלת לספוג בצורה תקינה את מרכיבי המזון עקב פסולת מצטברת וחוסר חדירות מרכיבי המזון לדם ומשם לתאי הגוף. ניתן לבצע ניקוי מעיים יסודי וכן ניקוי רעלים מהגוף.

חשוב!

לאכול מזון בריא ומזין כדי שתאי הגוף יקבלו את כל מה שצריך כדי לתפקד בצורה טובה וללא פסולת רעלים אשר מצטברים בכבד ומכבידים עליו שאם לא כן על ציר הזמן נגרום נזק לגוף.

הרמב"ם – הגאון רבנו משה בן מימון הסתמך על ניסיונו הרב וכן הצליב עם מקורות מידע שעברו מדור לדור והיו ידועים בתקופתו מעבר להיותו איש תורה ופוסק הלכות הוא היה רופא (מחלוצי הרפואה) ואיש מדע.

4 מעיקרי הוראותיו של הרמב"ם בנושא אכילה ושתייה והתעמלות:

 יש לאכול רק כאשר מרגישים רעב. ולא לאכול לשובע אלא למלא רק 3/4 מהקיבה (75%) כדי לא לגרום לעומס יתר בקיבה וביתר חלקי מערכת העיכול.

 לאכול בישיבה, בנחת ולהיות עסוקים רק עם האוכל (חובה ללעוס את האוכל מספיק כדי שיתעכל טוב). אכילה בתנועה ובתנאי לחץ עלולה לגרום למחלות קשות. בזמן עיכול רוב הדם אמור לעבור במערכת העיכול.

 אין לשתות בזמן הארוחה. (אם חייבים אז למהול את המים ביין ודבש). המים מדללים את מיצי העיכול בקיבה והעיכול לא נעשה כהלכה, לא כל המזון מתעכל ועלול להרכב לגרום להצטברות פסולת ורעלים במעיים.

 וכן ייחס חשיבות רבה להתעמלות במסגרת אורח חיים בריא ואחד הדברים החשובים ביותר לשמירה על גוף האדם. וציין אם גם חלילה לא כל מזונות האדם יהיו בריאים, ההתעמלות תחזיר את הגוף לאיזון.

הרמב"ם ראה את האדם כמכלול והטיפול בחוליו דרך מזונות, האמין בכוח הריפוי של הטבע, תזונה בריאה ואורח חיים בריא.
הוא נותן לנו המלצות רבות לתזונה ולשמירה על הבריאות. אם נלמד את הוראותיו נדע איך לא לגרום נזק לגוף. הוא נותן דגש רב על מזונות, כללי אכילה ובכלל על אורח חיים בריא.
כתב הרבה ספרי רפואה ומומלץ מאוד לקרוא את כתביו.

הפוסט תרם לך במשהו? למדת משהו חדש? מסקרן אותך? מה דעתך להגיב או לשתף?

5 תגובות ל “כיצד נתמע המזון בתאי גופנו באמצעות מערכת העיכול ומאפשר חיים?”

  1. התגובה של סימי:

    מה ההבדל בין מלחי מרה למיצי המרה?
    http://www.gallbladder.co.il מדבר על דברים שקשורים לזה, אבל הייתי שמחה לשמוע בהקשר הכללי של מערכת העיכול.

  2. התגובה של admin:

    שלום סימי
    מלחי מרה מהווים 10% ממיצי המרה המופרשים מהכבד לכיס המרה ומשם למערכת העיכול דרך צינור המרה לתריסריון.
    כשיש שומנים באוכל כיס המרה נפתח מכניס מיצי מרה לתריסריון ע"י שרשרת של פעילות ביו כימית.
    מלחי המרה מיוצרים בכבד ומורכבים מחומצות שונות והם מסייעים בעיכול שומנים. מעורב בתהליך אנזים ליפאז, מעין זרז ביולוגי הגורם להגברת קצב התגובה הכימית.
    במקרה זה לפירוק טריגליצרידים.

  3. התגובה של admin:

    מיץ המרה מכיל את מלחי המרה.
    מיץ המרה מיוצר בכבד ועובר לתריסריון. הוא מרכיב חשוב בתהליך פירוק המזון המתבצע במערכת העיכול.

    יוסי

  4. התגובה של Bia:

    Free knowledge like this doesn't just help, it promote dercamcoy. Thank you.

  5. התגובה של admin:

    I'm glad to know

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS